Футбол і футбольні клуби для
європейців уже давно стали непоганими машинами для заробляння грошей. В
Україні ситуація наразі докорінно відрізняється від європейської.
Практично у всіх команд Прем’єр-ліги під час підбивання підсумків
фінансового року у графі прибутки зазначено цифри зі знаком мінус.
Збитки не лякають українських футбольних інвесторів, які продовжують
витрачати кошти на вдосконалення та прогрес своїх дітищ. А є й такі,
які зуміли якщо не створити рентабельне футбольне підприємство, то
принаймні мінімізувати витрати на його утримання. За підрахунками
“Газети”, львівські “Карпати” 2008-го року впритул наблизилися до знаку
рівності витрат із прибутками.
Між бюджетами лідерів Прем’єр-ліги та рештою клубів – прірва
Насамперед
про бюджети українських клубів. Серед команд, які грають у вищому
українському дивізіоні, найбільший бюджет у донецького “Шахтаря”.
Річний обіг грошей у клубі становить близько 85 мільйонів доларів.
Другими за фінансовими вливаннями, що й логічно, йде київське “Динамо”.
Власники “динамівців” щорічно вкладають у команду близько 60 мільйонів
тих самих грошових одиниць, а замикає топову трійку донецький
“Металург” із бюджетом 30 мільйонів євро. Щодо львівських команд –
“Карпат” і ФК “Львів”, – то в розвиток “зелено-білих” і “городян” їхні
боси вкладають приблизно однакову кількість грошей. Річний бюджет ФК
“Львів” становить близько 5 мільйонів доларів, а “Карпат” – 7,8 млн. Цьогоріч
із табору “карпатівців” до інших команд перейшло чимало гравців, за
яких львів’яни отримали грошові компенсації. Натомість “зелено-білі”
фактично ні за кого, крім Мілошевіча, не платили. Це дало змогу
“Карпатам” уперше за тривалий час наблизитися до рентабельності.
Трансферні прибутки “Карпат”
Отож,
як ми вже згадували, бюджет “зелено-білих” на 2088 рік становить 7,8
мільйона американських доларів або 36 мільйонів гривень. У цю суму, як
відомо, входить зарплата гравців і тренерського штабу, витрати на
тренування та виїзні матчі тощо. Щоб не заплутатись у подальших
розрахунках і підрахунках усе рахуватимемо в національній валюті. Тож
розпочнемо підрахунок “карпатівських” фінансів з умовної цифри в мінус
36 мільйонів гривень – тієї суми, яку керівництво команди “викидає”,
щоб футбольний клуб працював у повному режимі.. Розпочнемо з
трансферів. У зимовій перерві львів’яни продали ФК “Харків” тодішнього
лідера команди бразильця Рошу Батисту, разом з яким до Харкова
перебрався білорус Аляксєй Сучков. Завдяки трансферу цих футболістів
скарбниця “Карпат” поповнилася на півтора мільйона доларів, а це 6,9
мільйона гривень. Окрім згаданих футболістів, “зелено-білу” команду
покинули ще два гравці – білоруси Юрєвіч і Кірильчик. За перехід
Кірильчика в Маріуполь до “Іллічівця” на банківський рахунок “Карпат”
“упало” не багато не мало – 1,5 мільйона гривень. А за трансфер Юрєвича
в білоруський “БАТЕ”, львів’яни виручили на півмільйона гривень менше,
отримавши ще 1 млн. Але найбільший “куш” “карпатівці” зірвали за
переїзд у Донецьк капітана – Миколи Іщенка – аж 15 мільйонів гривень. Окрім
прибутків, завдяки діям на трансферному ринку скарбницю “Карпат”
щотижня поповнюють кошти іншої львівської команди – ФК “Львів”.
Оскільки гравці Юрія Кіндзерського поки що не мають власного стадіону,
то змушені винаймати його у “старших братів” за “символічну” суму, яка
становить 87 тисяч гривень за гру. Провівши нескладні підрахунки, можна
визначити, що до кінця 2008 року “Карпати” за здавання в оренду
спортивної арени поповнять свою скарбницю ще на 696 тисяч гривень, адже
“городяни” 2008-го проведуть щонайменше вісім домашніх матчів.
“Зелено-білий” бренд
Іще
варто додати виручені гроші від продажу квитків, прав на трансляції,
реклами та від продажу клубної атрибутики. Оскільки “Карпати” не є
членами “медіа-групи”, яка має права на трансляції матчів української
Прем’єр-ліги, і львів’яни домовляються про її вартість за день-два до
матчу, то підрахувати всі прибутки від продажу трансляцій не вдасться.
Але стовідсотково у прибуток команди можна додати 100000 гривень, які
заплатила ТРК “Україна” за право показати поєдинок другого туру між
“Карпатами” та “Шахтарем”. Генеральний директор команди Олександр
Єфремов розповів “Газеті”: наразі “зелено-білі” не можуть похвалитися
рентабельністю, однак з огляду на те, що команда є середняком
Прем’єр-ліги, можна стверджувати, що сам механізм функціонує непогано.
“Якщо порахувати всі прибутки, які дає нам бренд “Карпати”, –
розповідає Олександр Андрійович, – то матимемо півтора мільйона доларів
на рік...” У цю суму, за словами пана Єфремова, входить 5 мільйонів
гривень від реклами, три – від продажу прав на трансляції, півтора
мільйона дає реалізація клубної атрибутики. Тепер порахуємо
квитки, а точніше гроші, які вдасться за них виручити. Всім відомо, що
львівські вболівальники є вибагливими й тому найчастіше ходять на матчі
з грандами вітчизняного футболу. Тож, з огляду на це, припустімо, що в
середньому на кожній грі “Карпат” присутні 4 тисячі фанів. На матчі за
участю топ-команд найдешевший квиток коштує 20 гривень, а на інші,
дешевші – від 10. Трохи почаклувавши з калькулятором, виводимо середню
вартість перепустки, яка становить 20 гривень. Підраховуємо прибуток
від реалізації квитків: 2008 року (це друге коло минулої першості та
перше цієї) “зелено-білі” зіграли 12 домашніх матчів, за кожен з яких
отримували приблизно по 80 тисяч гривень. Із цього виходить, що за
домашні ігри 2008-го вболівальники поповнили скарбницю улюбленої
команди на 960000 одиниць рідної валюти. Здається, підрахували всі
прибутки “Карпат”, які видно неозброєним оком. І що ми маємо? 24,4
мільйона гривень від трансферів, 696 тисяч від здавання в оренду
“України”, 3000 від трансляцій, 5 млн. приносить реклама, ще півтори
дає атрибутика та 960 тисяч – уболівальники, все це в сумі становить
35556000 гривень. Як бачимо, маємо мінус приблизно на 450 тисяч
гривень, не враховуючи витрат на придбання серба Івана Мілошевіча
(єдиного гравця, якого купили “Карпати” за гроші у 2008 році.),
трансферна вартість якого становила близько 1,5 мільйона гривень. А
підсумувавши всі числа бачимо, що “Карпатам” бракує зовсім не багато
для того, щоб вважати себе рентабельними. Хоча не таємниця, що
більшість вітчизняних підприємств має дві бухгалтерії – “чорну” та
“білу”. Це, безумовно, стосується і футбольних клубів. У своїх
підрахунках, закономірно, ми опиралися на офіційні дані ФК “Карпат”.
Однозначно є ще прибутки, які з тих чи інших причин ми не змогли
врахувати, витрати, напевно, також, та й не відомо скільки людей іще
прийде на “Україну” підтримати “карпатівців”. Підопічні Олега Кононова
можуть продемонструвати феєричну гру, після якої на стадіоні будуть
одні аншлаги. А може бути й навпаки...
Андріан Снігур
http://proaport.lviv.ua/
|